Startskud for krig om ambulancekørsel

Adm. direktør i SOS International, Niels Krag Printz

Opgøret med Falcks dominans på det danske marked for ambulancekørsel er nu for alvor skudt i gang, og denne gang ser modparten til Falck ud til at være rustet til tænderne: Det danske assistanceselskab SOS International er ejet af flere af de største forsikringsselskaber i Norden, og selskabet har derfor den fornødne kapitalstyrke til at tage kampen op.

Desuden har SOS International indgået de nødvendige overenskomster. Netop manglende overenskomster og svag kapitalisering var de afgørende barrierer for svenske Samariten Ambulans AB, der som bekendt tidligere har forsøgt sig på det danske ambulancemarked.

Mere konkurrence i Region Midtjylland 

Slaget kommer til at stå senere på året, når der kommer de første udbud: I første omgang i Region Midtjylland, hvor Falck kører i dag, og efterfølgende når de øvrige regionskontrakter kommer i udbud. Årligt betaler regionerne cirka to mia. kr. for kørsel med ambulancer og lægebiler. I Midtjylland er udgiften cirka 450 mio. kr. og Falck sidder i dag på langt hovedparten af markedet.

Skærpet konkurrence kan ikke kun komme til at koste Falck markedsandele og omsætning. Kørselspriserne kan også over en bred kam få et tryk nedad: En kilde med mangeårig indsigt i branchen vurderer, at den øgede konkurrence betyder et prisfald på op til 10 pct.

SOS – nu kommer de store forsikringsselskaber

Den konstituerede adm. direktør i SOS International, Niels Printz, oplyser, at virksomheden i flere år har arbejdet på at gøre sig klar, og at det er blevet intensiveret i det seneste år op til udbuddet: “Vi ser det som en naturlig udvikling af vores forretning, hvor vi laver persontransport rundt i verden med fly og ambulancer sammen med vores samarbejdspartnere. Det er et interessant område, som dels kan give indtjening, men også åbne nogle døre til det offentlige marked. Som udgangspunkt er vi åbne for at byde på alle de udbud, som løbende vil komme,” siger han til Økonomisk Ugebrev.

For få år røg svenske Samariten Ambulans AB hurtigt ind i store problemer, da selskabet tog konkurrence op med Falck. Selskabet tilbød markant lavere priser end Falck, og vandt dermed en række regionskontrakter. Samariten blev efterfølgende fanget i ikke at kunne opnå overenskomst med nogenlunde de samme konditioner, som Falck havde med 3F. Samtidig havde Samariten ikke tilstrækkelig med kapital, og måtte derfor trække sig.

Overenskomster er en afgørende faktor

Denne gang er en overenskomst tæt på at være indgået mellem SOS International og 3F med konditioner, som ifølge Økonomisk Ugebrevs oplysninger minder om dem, Falck har med fagforbundet. Derved bliver omkostningerne nogenlunde ens blandt byderne. Derfor handler det denne gang alene om, hvordan tilbuddene strikkes sammen, så regionerne kan få lavere priser, bedre service og kvalitet eller flere dele på samme tid.

Formanden for Region Midtjylland, Bent Hansen, siger, at der i udbuddet er stillet krav til selskabernes kapitalstyrke, og at det er på plads med de, som er prækvalificeret: “Der skal være konkurrence mellem selskaberne. Vi kigger på prisen, kvaliteten i ydelserne, og at byderne også kan byde om fire år på de næste bud. Vi har delt vores område op i seks pakker, da vi vil have flere end én leverandør, og så er det også helt naturligt, at flere skal kunne klare opgaverne.”

Niels Printz erkender, at opstartsfasen er kapitaltung. Ikke mindst, fordi der skal købes nye ambulancer og ansættes mere personale. Men med en ejerkreds, der ud af 16 forsikringsselskaber tæller blandt andre Codan, Topdanmark og Trygg-Hansa, ser han det ikke som et problem. Han fremhæver samtidig, at SOS International går ind sammen med en nordeuropæisk virksomhed, der har kørt ambulance i adskillige årtier, og som vil tilføre erfaring i form af logistisk kompetence og eksempelvis stå for at købe eller lease ambulancerne via de virksomheder, de i forvejen handler med. Niels Printz ønsker ikke at fortælle, hvilke priser de vil tilbyde, men konstaterer tørt, at SOS International ikke kommer til at køre, hvis ikke de matcher konkurrenterne.

Falck byder SOS velkommen

Falck sidder i dag på 85 pct. af ambulancekørslen for regionerne, og adm. direktør Allan Søgaard Larsen, undrer sig over, at det først er nu, at SOS International byder sig til. “Falck har haft succes på dette marked igennem de seneste ti år. Det vil på et tidspunkt have den naturlige effekt, at andre virksomheder, som driver forretning inden for området, bliver interesserede. Jeg formoder, at det er, hvad der er sket med SOS International. Men rent faktisk har jeg i nogle år undret mig over, at de ikke har været her før”, siger han.

Allan Søgaard Larsen forventer en “sund og god kappestrid”, og siger:”Naturligvis er prisen en meget vigtig faktor, men vi vil ikke gå på kompromis med kvaliteten, hvad jeg håber udbyderne tager godt imod som tidligere, så det ikke kommer til at handle om den sidste bukkede 25-øre. At levere kvalitet koster os nogle penge, men vi har via forskellige sundhedsordninger for medarbejderne et meget lavt.”

Scroll Up