Corona sender luftfartsselskaber i dramatisk forsøg på overlevelse – også Københavns Lufthavn er hårdt presset

Det er krise, blodet flyder og ingen ved, hvor det ender. Luftfartsselskaberne har aldrig prøvet noget tilsvarende. Umiddelbart er lande i den globale verden tættere på hinanden end nogensinde, men nu bliver der i hast lukket grænser. Det er gift for selskaberne, der gisper efter vejret. En topchef siger, truslerne mod at overleve er værre end nogensinde tidligere.  En investeringsdirektør siger – det er en nødsituation i Danmark.

Fly er ikke overraskende skabt til at flyve, men det var nok de færreste, der havde set det komme så hurtigt. Fly er nu er noget, som står på jorden, til og med helt stille, dørene er låst og besætningen er sendt hjem.

En gennemgang af situationen blandt de toneangivende luftfartsselskaber vi kender godt, viser, hvordan corona-virusen raser og for tiden bestemmer, hvilken vej verden skal udvikle sig.

I Børsen sagde fly­boss, Jesper Rungholm, som er stifter og adm. direktør i Danish Air Transport (DAT), der er blandt de største operatører på indenrigsruterne i Danmark, Italien og Norge, at det allerede nu er en overlevelseskamp, hvor hvert sekund tæller og hvor det er nogle få måneder, som kan afgøre, om det hele falder på gulvet.

Det er tredje verdenskrig

Han rækker begge arme ud efter en støttepakke til luftfarten, hvad han bestemt ikke er ene om.  Jesper Rungholm sagde mandag: ”Min svigerfar på 92 var 13 år gammel, da Danmark blev besat af tyskerne. Han siger, at det minder ham om dengang, og der er ingen tvivl om, at det for os i flyindustrien er Tredje Verdenskrig.”

Markedet forsvandt over natten

Et af de helt store chokmeldinger kom søndag. Skandinaviens største luftfartsselskab, SAS, oplyste, at 90 pct. af aktiviteterne i luften blev lukket ned, 10.000 ansatte blev sendt midlertidigt hjem.

Fra SAS´ information:

”Due to the coronavirus and the measures implemented by national authorities, the demand for air travel is essentially non-existent. SAS has therefore decided to put most of its operations on hold, starting Monday March 16 and until necessary prerequisites for commercial air traffic returns.”

Søndag præsenterede regeringen en hjælpepakke, som skal skaffe lønkompensation til de ansatte.

”Lønkompensation betyder, at vi midlertidigt kan hjemsende medarbejdere, som vi ellers ifølge overenskomsterne ikke havde mulighed for. Det hjælper os i den her svære situation, og det giver os mulighed for at starte op igen, når vi er på den anden side af krisen, og der findes et marked,” sagde Simon Pauck Hansen til Jyllands-Postens erhvervsmedie.

Naturligvis styrtdykkede aktien på børsen, da der blev åbnet for handel mandag.

Artiklen fortsætter under billedet

Normalt er han en skarp modstander af statsstøtte, men situationen lige nu er ekstrem. Michael Svane er direktør i DI Transport – i Finans.dk:

»Derudover er der brug for, at luftfarten kan få kompensation for de enormt store indtægter, som i løbet af kort tid er forsvundet i takt med skærpede restriktioner fra regering og myndigheder.”

Et i forvejen presset selskab får gigantiske problemer

Den i forvejen papirstynde økonomi i flere luftfartsselskaber bliver naturligvis sat på en meget voldsom prøve på grund af covid-19 og de afledte effekter

Et af de selskaber, der har investeret en vis legemsdel ud af bukserne, og derfor slæber rundt på en stor gæld, har også skrækken malet i øjnene.

Koncernchefen i Lavprisselskabet Norwegian, Jacob Schramm, sagde fredag, at situationen er kritisk for selskabet, og roste i finans.dk den norske regering for dens tiltag, der dog ikke er tilstrækkelige:

Vi synes, det er rigtig godt, at regeringen nu reducerer afgiftstrykket for norsk luftfart, men det er desværre ikke nok i den særligt krævende situation, vi står i. Vi har behov for konkrete tiltag nu, der på kort sigt styrker likviditeten betydeligt. Vi beder om, at det kommer hurtigt.”

Mandag kom så meldingen, mange medarbejdere ikke ønsker men formentlig blot har ventet på. 7.300 ansatte blev sendt hjem, hvilket svarer til 90 pct. af medarbejderne. 85 pct. af aktiviteterne blev skåret bort.

Det var formentlig ikke den start, han havde håbet på, da han blev over-pilot 1. januar.

”Vores industri ser ind i en fremtid som er kritisk og aldrig er set tidligere, da vi nærmer os et scenarie, hvor de fleste af vores fly vil blive parkeret på landjorden.”, Koncernchef i Norwegian, Jacob Schram.

Atter var han i pressen: ”Flere regeringer i Europa har allerede sagt, at de vil gøre alt, hvad de for at sikre, at flyselskaberne fortsat kan flyve, når situationen normaliseres. Vi sætter pris på, at myndighederne i Norge har kommunikeret, at de vil iværksætte alle nødvendige tiltag for at beskytte luftfarten i Norge og sikre vigtig infrastruktur og arbejdspladser.”

Finnair har succes med Kina – det koster nu  

Kina er arnestedet for den voldsomt smitsomme corona-virus. Og et af de flyselskaber, der i de seneste år har satset på netop Kina er Finnair

Derfor er det på ingen måde overraskende, at også Finnair har fundet den store kniv frem for at skære organisationen til. 1. april forsvinder 90 pct. af flyselskabets afgange. I de kommende to uger aflyser luftfartsselskabet mellem 1.500 og 2.000 flyvninger, har Finnair oplyst.

»Coronavirus-epidemien har mindsket flytrafikken dramatisk, men vi er nødt til at holde fast i de mest kritiske flyforbindelser for Finland i den her exceptionelle situation,« sagde topchef i Finnair, Topi Manner, i en meddelelse.

Mandag måtte det største finske luftfartsselskab meddele den finske børs, at 2020 resultatet ryger ned under gulvet. Og topchefen konstaterede, at coronavirus er den største trussel mod luftfarten nogensinde: “It is now clear that the coronavirus is by far the biggest crisis in the history of aviation,” says Topi Manner, Finnair’s CEO. “The substantial deterioration of our financial outlook is fully attributable to the coronavirus. At the same time, it has nothing to do with Finnair’s underlying competitiveness, which remains intact. I would like to sincerely thank our customers for their patience and loyalty. I’m grateful, proud and constantly in awe of the dedication and team spirit our staff has shown during this extraordinary period. We will stay focused on our long-term goals and together put all of our energy in rising stronger from this situation.”

Og investorerne har ikke de store økonomiske forhåbninger til selskabet med base i Helsinki. 17. februar kostede en Finnair-aktie seks euro. Prisen tidligere i dag var 3,15 euro.

OVERBLIK

En stor arbejdsplads i hovedstaden

Brancherne – luftfarts, hotel og restauration – har aldrig prøvet en mavepuster af den kaliber, som effekterne af covid-19 har medført. Det er klart, at lukkede grænser er en enorm udfordring for dem. Brancherne står med et produktionsapparat, som hidtil har løst de krav, markedet stiller, men over natten er helt op til 90 pct. af markedet forsvundet.

Derfor bliver der i en ekstrem hidsig periode efterspurgt økonomiske hjælpepakker. Eksempelvis lønkompensation til de tusindvis af ansatte, der allerede er sendt hjem, og som næppe er de sidste, som i al fald midlertidigt mister deres job.

Ser man på danske forhold er Københavns Lufthavne en af hovedstadens største arbejdspladser og ubetinget den største på Amager. De ansatte såvel på jorden som i luften udgør en vigtig skatteindtægt for blandt andet Tårnby kommune.

Tirsdag meldte lufthavnen ud, at der over de kommende uger vil blive sendt 1.500 medarbejdere hjem. Det kommer til at ske: “gradvist, i takt med, at driftsaktiviteten reduceres. CPH selv har i alt 2600 ansatte – mens der arbejder i alt mellem 22.000 og 23.000 i lufthavnens butikker og blandt flyselskaber og handlingsselskaber.”

Adm. direktør Thomas Woldbye siger: “Vi er i øjeblikket i gang med at håndtere en helt usædvanlig og alvorlig krise for lufthavnen. Udover det, vi selv kan gøre for at operere på et lavere blus, er det positivt, at regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter har lanceret en løsning, der indebærer mulighed for lønkompensation til medarbejdere. Det hjælper os med at navigere lidt mere langsigtet og arbejde målrettet på at undgå afskedigelser, mens krisen står på.”

OVERBLIK

Tiden går mere end stærkt i disse timer

Tre brancher har lige nu i særdeleshed kanonen rettet mod sig

“Rystelserne i den her del af økonomien er enorme. For restauranter, flybranchen, turisme rammer det ti gange så hurtigt og dermed ti gange så hårdt som en normal recession,” siger adm. dir. i Maj Invest, Jeppe Christiansen. Han mener, at dansk økonomi lige nu befinder sig i en “nødsituation”, fortalte han til Børsen i går

Jeppe Christiansen i Børsen 6. januar – en noget anden tilgang:

Adm. dir. Maj Invest, Jeppe Christiansen.

For os, der bor i Europa og har kronen og euroen som basis for vores investeringer, er det helt afgørende, at den finansielle infrastruktur, som vi bor på, er holdbar og varig.”

Brancherne – luftfarts, hotel og restauration – har aldrig prøvet en mavepuster af den kaliber, som effekterne af covid-19 har medført. Det er klart, at lukkede grænser er en enorm udfordring for dem. Brancherne står med et produktionsapparat, som hidtil har løst de krav, markedet stiller, men over natten er helt op til 90 pct. af markedet forsvundet.

Derfor bliver der i en ekstrem hidsig periode efterspurgt økonomiske hjælpepakker. Eksempelvis lønkompensation til de tusindvis af ansatte, der allerede er sendt hjem, og som næppe er de sidste, som i al fald midlertidigt mister deres job.

OVERBLIK

Den internationale situation 

Ingen garanti for at luftfartsselskaber overlever

Det internationale billede af luftfartssektoren er naturligvis ikke anderledes, end det vi ser i Skandinavien. Store dele af personalet bliver sendt hjem, da der skal spares på grund af det marked, som med ét er forsvundet, og der bliver samtidig anmodet om statsstøttepakker.

I det seneste to døgn har United Airlines i USA, IAG, der ejer British Airways, Aer Lingus, Iberia, Air France-KLM, easyJet, Finnair, Air New Zealand og Ryanair skåret drastisk i personalet. Og russiske Aeroflot foretog drastiske indgreb for at reducere omkostningerne efter flere lande som eksempelvis Tyskland og Spanien, lukkede deres grænser, det skriver Finacial Times.

Willie Walsh, leder af IAG, udsætter sin pension for at styre gruppen gennem nødsituationen, hvor kapaciteten skæres med 75 procent. Ifølge ham er der ikke nogen garanti for, at mange europæiske flyselskaber ville overleve.

”Situationen vil være ret dynamisk i de næste par uger,” siger han til den internationale erhvervsavis. Det er i særdeleshed likviditeten, den er gal med. ”Der er mange flyselskaber derude, der er hårdt stressede med ringe eller ingen kontante ressourcer.”, siger Walsh.

Scroll Up